Rijst, Karst en Pandavillage - Reisverslag uit Guilin, China van Stefanie Veen - WaarBenJij.nu Rijst, Karst en Pandavillage - Reisverslag uit Guilin, China van Stefanie Veen - WaarBenJij.nu

Rijst, Karst en Pandavillage

Door: Stefanie

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

16 Mei 2014 | China, Guilin

Na een korte vlucht van ongeveer een uur, landen we op de luchthaven van Guilin.
Thuis hadden we met het hostel al geregeld dat we opgehaald zouden worden door een taxi, dus stond er iemand met een briefje waar onze naam op stond geschreven op ons te wachten bij aankomst.

Na ongeveer 40 minuten stonden we met de bagage op de stoep van ons hostel (Riverside), waar een vriendelijke Chinees ons welkom heette in zijn beste Engels.
Hij vroeg waar we vandaan kwamen en gelijk erachteraan of we morgen een tour wilde maken naar de longji terrassen.
Daar kwamen we o.a. voor dus gelijk maar geboekt, wat betekende dat we 7:00 ons bed uit moesten!
Na een douche en een FaceTime gesprek met nu ook pa bovenkamp, zijn we gaan slapen.

(Woensdag 14-5)
De volgende ochtend werden we veel te vroeg gewekt door het geluid van de wekker. Maar nadat we waren aangekleed kregen we, op het terras van het hostel, een heerlijk ontbijt voorgeschoteld. We konden kiezen uit 4 verschillende ontbijtjes, waaronder toast met bacon en ei met een glas sap. Lekker westers dus :)
We zouden opgehaald worden tussen 8:00 en 8:30 en daar waar wij 8:05 klaarstonden, kwam onze tourleidster om 8:50 ons ophalen. We waren er al vrij snel achter dat tijd hier geen geld kost en dat het best allemaal wel eens wat later kan worden.

We reisden met een klein groepje van 8 mensen richting Longsheng, een plaatsje 90 kilometer van Guilin. In Nederland.. waar tijd geld kost.. wordt hier ongeveer een uurtje over gedaan. In China duurt de rit ongeveer 2uur!
De maximum snelheid is hier 80. Daar waar wij liever de A20 over knooppunt Terbregseplein omzeilen, is die snelheid hier niet zo vreemd. Links en rechts word er ingehaald en als je op tweebaansweg je voorganger wilt inhalen doe je dat gewoon in een bocht. Terwijl je dat doet, hang je flink aan de toeter en als er een tegenligger aankomt, duw je de ander heel eenvoudig ook een beetje opzij of snij je deze af!
Don't try this at home, want de chinezen hier kennen de spelregels :)

Na ongeveer 1,5 uur rijden komen we aan in een dorpje waar we naar een "haarshow" gaan kijken. Longhair village.
We verstaan er natuurlijk niets van, maar het is een show van de vrouwen uit dat dorp die erg lang haar hebben. Het langste haar op dit moment is langer dan 2 meter.
Vrouwen die nog niet getrouwd zijn (en geen kinderen hebben), dragen hun haar als een soort opgekrulde slang op het hoofd met daaroverheen een mutsje, waardoor het hoofd een beetje vierkant lijkt. Als ze getrouwd zijn, mag het mutsje eraf.
Zodra er kinderen geboren zijn, wordt het haar aan de voorkant opgestoken in een soort knot.

Na deze haarshow, krijgen we een uitgebreide lunch met dumblings (Chinese specialiteit; vleeswaren gevouwen in deeg en dan meestal gestoomd, maar kan ook gefrituurd zijn), jonge bamboescheuten roergebakken met vlees, aardappeltjes in een soort ketjapsaus en natuurlijk witte rijst. Erg lekker! En het eten met stokjes gaat ons ook steeds beter af!

Dan rijden we verder naar de rijstvelden, over een smalle bergpas, langs diepe ravijnen. Niets voor jou ma van der veen, want de bergpassen in Frankrijk zijn breder ;)
Omdat je hier de bochten niet met twee busjes tegelijk kan maken, rij je met een redelijke vaart de berg op en wanneer er een bocht aankomt hang je wederom aan je toeter en ga je met dezelfde vaart de bocht door. Voor het achtbaan gevoel hoef je hier niet naar Disneyland ;)

Eenmaal boven konden we beginnen aan de tocht langs de Longji titian terrassen.
Longji titian betekent drakenruggengraat.
Het is een flinke klim naar boven en het is erg warm, dus het zweet loopt langs ons hoofd, maar eenmaal boven hebben we een prachtig uitzicht!!
Een groot deel van de terrassen staat droog, maar de boeren zijn wel bezig om sommige terrassen te voorzien van rijstplantjes.

Nadat we een 2 uur langs deze terrassen hebben gewandeld, verzamelen we weer bij de bus en kunnen we het stuk langs steile hellingen met haarspeldbochten weer terug naar ons hostel.
Bij het hostel, nemen we een douche en gaan we daarna lekker eten. We kiezen ervoor om in het hostel te eten. We kunnen kiezen uit pizza's en patat maar ook uit rijst gerechten, noodles en dumblings!
Daarnaast een plaatselijk biertje, welke in het algemeen per halve liters komen :)
Na het eten lopen we wat rond in Guilin om daarna lekker te gaan slapen.

(Donderdag 15-5)
Vandaag gaat de wekker weer vroeg, want er staat een boottocht op de Li Jiang rivier op de planning. Gelukkig hoeven we dit keer maar een half uurtje te rijden voordat we op de boot staan.
We beginnen de tocht in Guilin en varen in ongeveer 3,5 uur naar Yangshou door een schilderachtig landschap van het Karstgebergte.
Het Karstlandschap bestaat uit een dikke laag kalksteen en door erosie dat voornamelijk ondergronds plaatsvindt, waar het water door het grottenstelsel stroomt, zijn in de loop der eeuwen de pieken ontstaan die dit landschap zo kenmerkend maken.

Na aankomst in Yangshou krijgen we twee uur de tijd om rond te lopen en naast het toeristische winkelstraatje met souvenirs dat je denkt.. wat moet je ermee.. zijn wij ook een park ingelopen. Hier speelt het dagelijks leven van de (voornamelijk ouderen) Chinezen zich af, potje kaarten, dansen, thai-chi oefeningen of even je haar laten doen, het kan er allemaal!
Na onze vrije uurtjes gaan we naar een dorpje tussen de bergen langs een vertakking van de Li Jiang. Daar maken we een tochtje op een bamboevlot en wordt er voorgedaan hoe er met aalscholvers wordt gevist. Dit doen ze door een ringetje om hun nek te doen zodat ze de vissen niet door kunnen slikken.
We hadden gevraagd om een excursie met deze vissers dus dit showtje viel een beetje tegen. De tocht op het vlot was wel grappig, maar voornamelijk wederom erg mooi omdat je tussen het gebergte zit.

Daarna gingen we met de bus weer terug naar Guilin, waar we weer in het hostel hebben gegeten.
In tegenstelling tot gisteren, was het vandaag erg fris en omdat we het weer van gisteren inmiddels gewend waren liepen we beide in een korte broek, maar dat was uiteindelijk best een beetje koud!
De wekker gaat morgen weer vroeg, dus we gaan lekker op tijd naar bed.

(Vrijdag 16-5)
We worden om 6:30 opgehaald bij het hostel om naar het vliegveld te gaan.
We waren een beetje vroeg, maar liever te vroeg dan te laat.
Nadat we de bagage hebben ingeleverd gaan we door de douane, waarna alles vrij vlot gaat... tot het moment dat we zouden moeten opstijgen... Er wordt wat omgeroepen in het Chinees (begrijpen we natuurlijk nog steeds niets van) en we horen iedereen zuchten, steunen en staan er mensen op, hmmzz lijkt erop dat we vertraagd zijn! Uiteindelijk 1,5 uur later gaan we voor poging 2 en deze gaat goed!
Na een uur vliegen landen we in Chengdu, waar onze taxi al een 1,5uur stond te wachten, want ook dat hadden we geregeld via het hostel.

Na een klein uurtje rijden komen we aan in het hostel (Lazybones).
We droppen de bagage op de kamer en gaan gelijk de stad in, so much to see!!!
We merken gelijk dat in deze stad de panda centraal staat, panda's in alle vormen en maten van speldjes tot knuffels en hele standbeelden.
Maar bij de panda's gaan we morgen kijken!

We komen in verschillende parken waar veel chinezen wederom in groepjes bij elkaar zitten en er gebeurt weer van alles, je oren kunnen worden schoongemaakt, karaoke op drie verschillende plekken, maar wel op hetzelfde plein.. klonk prachtig :p haha
Parken zijn erg mooi, en hier vind je veel Chinese cultuur terug zoals pagodes en bonsai boompjes.

Nadat we in een gezellig straatje wat gegeten hebben en wat nieuwe dingen geprobeerd hebben, sweet rice balletjes (beetje oliebolachtig) kippenvlees op een stokje met lekker scherpe kruiden (en zonder koppen en poten) groene pepers en wat dumblings (vandaag geen witte rijst) gaan we terug naar het hostel.
We zitten nu in de bar van ons hostel en hadden net een onverwachts FaceTime momentje van ma van der Veen.
Nu even achterover leunen en morgen vroeg naar de panda's!

Zoals we al vertelde is het verkeer anders dan in Nederland, maar vandaag moesten we toch wel erg hard lachen toen onze chauffeur vanaf de linkerbaan luid toeterend tussen 3 of 4 auto's doorging naar de rechterbaan, het ging allemaal net goed, maar volgens ons deed hij dit veeeeeeel vaker! Want zonder blikken of verblozen deed hij dit alles alsof het de normaalste zaak van de wereld was (wat het hier waarschijnlijk ook is)
Ook oversteken is hier alsof je dwars door een kudde gnoe's moet. Ook al staat jouw licht op groen, je kan niet oversteken zonder toeters om je oren te krijgen!

Tot de volgende update!

Oja Siebe.. Ze eten hier ook dieren zonder poten... Slangen ;)

• 16 Mei 2014 - 15:54

Gerda Van Der Veen:

Weer heel leuk om te lezen! Gelukkig hoef je niet zelf te rijden in de bergen en zij zijn het gewend zullen we maar zeggen. ;) maar ja, toch spannend. Aalscholvervissen heb ik weleens gezien op tv. Ook al valt het wat tegen het is toch uniek. Het gebeurt nergens anders volgens mij. Ook de andere belevenissen, zo rond het dagelijks leven daar, die jullie beschrijven. Wat een andere wereld! Geniet ervan!

• 16 Mei 2014 - 20:07

Annelies Van Der Heiden:

Weer leuk om te lezen, geniet er maar lekker van.

• 17 Mei 2014 - 01:25

Siebe Idzinga:

Als het bij aalscholvers werkt, waarom dan bij ons mensen niet?
    Dus de Weight Watchers kunnen wel sluiten en maagverkleining kan uit het pakket zorgverzekering.
    Wil je echt afvallen?
    Gewoon een ringetje om je nek en de Big Mac komt niet verder dan je huigje.
    Probleem opgelost.

De verkeersregels in China liggen mij ook nog vers in het geheugen.
    Er bestaat geen kermisattractie die meer spektakel biedt dan een taxiritje in China.
    Tegen het verkeer in scheuren, inhalen in bochten en veel getoeter.
    Zelfs een stuk over de stoep en dan schelden op voetgangers die het in hun Chinese hoofd halen om daar gewoon te lopen…
    Ik heb niet achterom gekeken, maar volgens mij hingen er her en der Chinezen in bomen en lantaarnpalen, om zo aan de dood te ontsnappen.
    Op zich een leuke decoratie, maar toch wat slordig.

De tocht over de Li River vonden wij ook schitterend. Toen wij er waren was het wat regenachtig en nevelig. Dat zorgde voor een extra dosis Chinese mystiek.
    Ik herinner me ook de kooplui die op een vlotje van wat bamboestammetjes naast de boot hun goedbedoelde rommel trachtten te verkopen.
    Pech voor die jongens; er waren veel Nederlanders aan boord…

Ik ben reuze benieuwd hoe het panda-avontuur verloopt. Dat zat jammer genoeg niet in onze reis. Mocht je nog ruimte over hebben op je SD-kaartje, dan moet je er maar een foto van maken.
    En je weet het hè? Het is zwart en wit en je smeert het op een bruine boterham.
    Pandakaas.

Overigens: complimenten voor jullie reisbeschrijving. Heel erg leuk om te lezen!
    Ik wens jullie een boeiende voortzetting en ik houd deze site goed in de gaten om niets van jullie avonturen te missen.

Een hartelijke groet vanuit het pittoreske Rotterdam-Ommoord,
    Siebe

• 18 Mei 2014 - 15:47

Marlijn De Haan:

Hai! Ik heb even bij gelezen, gaaf hoor! Lekker genieten daar en veel plezier nog! Groetjes Marlijn

• 21 Mei 2014 - 07:19

Angelique Van Der Steen:

Hoi! Wat ontzettend leuk weer om te lezen! Je kunt in ieder geval zeggen dat je geen standaard reisje hebt gemaakt. Veel plezier nog en ik kijk alweer uit naar de rest van de verhalen. Groetjes! Angelique.