Giant Panda's - Reisverslag uit Chengdu, China van Stefanie Veen - WaarBenJij.nu Giant Panda's - Reisverslag uit Chengdu, China van Stefanie Veen - WaarBenJij.nu

Giant Panda's

Door: Stefanie

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

19 Mei 2014 | China, Chengdu

Giant Panda's

Allereerst willen we beginnen met de volgende vraag: hoe kan het dat er bijna alleen dunne Chinezen zijn terwijl ontbijt, lunch en avondeten bestaat uit noodles, rijst en vlees? Of komt het doordat er zoveel Chinezen zijn, dat de dunne gewoon in de meerderheid zijn?

(Zaterdag 17-5)
We zijn weer vroeg opgestaan omdat we om 7:30 worden opgehaald om een bezoekje te brengen aan de panda's!
Hier in Chengdu is er een park opgezet (dierentuin) waar alle aandacht gaat naar het fokken van panda's.
We hebben een tour geregeld in het hostel, maar een ieder zou ik aanraden dit zelf te doen door een taxi te nemen naar het park en op eigen tempo door het park te lopen. Wel vroeg gaan en liever op een doordeweekse dag!! Anders is het te druk met Chinezen.
We konden nog met een panda op de foto, maar dit kost 2000rmb per foto (ongeveer €250), dus daar hebben we voor bedankt :)

We deden de tour met zijn drieën met een vriendelijke Taiwanees die chinees en zeer goed engels sprak. Gelukkig maar, want onze gids sprak geen woord engels, dus wij hadden een persoonlijke tolk!
We hebben veel panda's gezien, sommige hadden geen zin in al die pottenkijkers en dan gaan ze met hun rug naar je toe zitten. Anderen vonden de aandacht erg leuk en een kleine panda van een paar maanden oud steelde de show door te klimmen en te klauteren.
Na het zien van de Giant (zwart-wit) panda's kwamen we ook langs rode panda's en net zoals in Blijdorp, ontsnappen deze ook elke keer.
Hierdoor liepen ze tussen de mensen en Stefanie bleef even te dichtbij staan, dus de rode panda beet zo in haar schoen! Gelukkig had ze haar stevige wandelschoenen aan.

Nadat we door onze gids door het park gejaagd waren (geen idee waarom hij gids is, want hij zat alleen maar te bellen...) gingen we weer terug naar de stad van Chengdu en hebben we ons af laten zetten bij een metrostation om de metro naar een treinstation te nemen.
Hier hebben we treinkaartjes gehaald om later in onze reis van Xi'an naar Beijing en van Beijing naar Shanghai te reizen. Dit ging heel makkelijk, de jongen achter de balie sprak een beetje Engels en met wat onofficiële gebarentaal en het laten zien van de paspoorten, kregen we 2x2 kaartjes om onze reis tot Shanghai te vervolgen.

Nadat we de kaartjes bemachtigd hadden zijn we Chengdu nog ingegaan.
We zijn eerst naar een bamboe park geweest en omdat het zaterdag was, was het aardig druk! Mensen dansen, zingen, slapen (dat doen Chinezen trouwens altijd en overal!) en drinken thee.
Thee drinken is samen met slapen een favoriete bezigheid, ze nemen zelfs hun eigen thermoskannetjes/veldflessen mee gevuld met theeblaadjes of halve bloemen. Je kan hier namelijk bijna overal (gratis) heet water tappen, dus kunnen ze (als de fles leeg is) het makkelijk weer bijvullen.

Na ons bezoek aan het bamboe park, zijn we met een taxi (we worden best moe van al dat lopen) voor 16yuan (2euro) naar de andere kant van de stad gereden om daar naar het Tibetaanse park te gaan.
Erg mooi, druk, met allemaal kraampjes met souvenirs en eten.
Nadat we tussen de mensen door langs de kraampjes gestruind hadden, zijn we even gaan zitten in het park. Gewoon zoals iedereen dat doet.

Toen we klaar waren met mensen kijken, zijn we naar (zoals de kaart dat vermelde) het BBQ district gegaan, helaas viel dat een beetje tegen. We zagen namelijk maar één BBQ restaurant en die was meer gericht op hotpot (een Chinese vorm van fondue waarbij de HOT centraal staat in de vorm van pepers, niet geschikt voor ons.. bleek later).
Dus hebben we besloten om terug te gaan naar het hostel, weer met een taxi overigens!
De metro in Chengdu bestaat uit twee lijnen, één van links naar rechts en de ander van boven naar beneden. Hierdoor wordt een groot deel van de stad niet gedekt en moet je dus met een bus, lopen of een taxi. Aangezien dat laatste bijna niets kost en wij niet reizen op budget, heeft dat dus onze voorkeur :)

Na een heerlijke maaltijd en een biertje in het hostel (Lazybones) een FaceTime gesprek met pa en ma van der Veen, zijn we lekker gaan slapen.
Morgen moeten we weer vroeg op om ons vliegtuig te halen!

Nog wat leuke feitjes:
Ondanks dat Chinezen weten dat we ze niet verstaan, blijven ze hele verhalen vertellen. Inmiddels weten we dat "tin bou dong" wel zorgt dat ze hun mond houden ;) (betekent: begrijp het niet)

  • 19 Mei 2014 - 18:20

    Gerda Van Der Veen:

    Als ik jullie foto,s zie met de rode kwastjes en lantaarns moet ik gelijk denken een chinese film die ik ooit zag(volgens mij the red latern). Dat zie je daar veel, denk ik.
    Prachtige foto's van de panda's. Het zijn wel mooie beesten en lijken zo goedaardig. Maar als ze net zo bijterig zijn als hun kleine naamgenoten is het maar goed dat zij niet ontsnappen.
    Leuk ook dat er zoveel op straat en in de parken te zien is van het dagelijkse chinese leven.
    Geen idee waarom chinezen zo dun blijven, je kunt het ze vragen. Misschien lopen ze heeeel veeel.;)
    Begreep al dat jullie nu in een schitterende gebied gekomen zijn! Kijk dus zeker weer uit naar het volgende verslag.

  • 19 Mei 2014 - 18:28

    Gerda Van Der Veen:

    Ik heb nog even gegoogeld. Chinezen eten primair veel minder. Schijnt ook gezonder klaargemaakt te worden dmv stomen bv.

  • 20 Mei 2014 - 10:28

    Siebe Idzinga:

    Ooit zei iemand tegen mij: “Hoo-Lang is een Chinees.”
    Ik adviseerde om dat eerst maar eens goed uit te zoeken. Ze kunnen wel zo véél zeggen…
    Kennedy heeft ook eens geroepen “Ich bin ein Berliner.”
    Nou, mooi dat dat niet waar was.
    Maar het gekke is, je blijft er toch over nadenken.
    China en Berlijn zijn beide beroemd geworden om hun muur. Zou het daar iets mee te maken hebben?
    Ik heb het mysterie nooit kunnen oplossen.
    En ach, wat kan het mij ook schelen dat Hoo-Lang een Chinees is.
    Er bestaan wel meer Chinezen en daarvan weet ik ook niet hoe zij heten.
    Tot nu toe dan, want nu blijkt Hoo-Dun ook van Chinese afkomst te zijn.
    En als ik jullie nou goed begrijp, dan willen jullie weten waarom dat zo is.
    Ik kan er slechts naar gissen.
    Het enige dat ik kan bedenken dat is dat Chinezen, net als die aalscholvers, zo’n ringetje om hun nek hebben. Zoek het maar eens uit.

    Dat brengt mij er op dat jullie mij lieten weten dat men in China slangen eet.
    Een slangburger? Of een tosti met slang en kaas?
    Ik was verbaasd, tot…
    Tot dat ik bij de Jumbo zag dat WIJ dat hier ook doen. Wij noemen dat Slangkie.

    En van de slang is het maar een kleine stap naar de panda, niet waar?
    Eerlijk is eerlijk; ik ben wel een beetje jaloers op jullie. Het lijkt me zó geweldig om die beestjes in hun natuurlijke leefomgeving te zien. En dat hebben jullie nu toch maar mooi meegemaakt.
    Geweldig die foto’s!
    (Ben trouwens steeds nieuwsgieriger naar al jullie plaatjes.)
    De rode panda heb ik inderdaad wel eens in Blijdorp gezien, net op een moment dat ze NIET waren ontsnapt. Maar ik wist niet dat die beestjes je zo op de hielen konden zitten.
    Dan kan je toch maar beter een stel Vlaamse Reuzen in de tuin hebben.
    Maar echt bijzonder zijn natuurlijk die schitterende Prins Bernhard-panda's. Echt geweldig.

    Hoe het ook zij; jullie maken een fantastische reis en het is geweldig om jullie via de verslagen te volgen.
    Een gezegde luidt: Wie verre reizen maakt kan veel verhalen.
    Nou, ik kan je melden dat wij heel benieuwd zijn naar nòg meer verhalen. Maak maar snel ergens een gaatje vrij in je agenda. Wij komen graag kijken en luisteren (of jullie komen; dat is om het even.)

    Ik stort me nu weer in het gewone Nederlandse leven en zie met spanning uit naar de volgende episode.

    Hartelijke groet vanuit het pittoreske Rotterdam-Ommoord,
    Siebe (en Elly ook natuurlijk)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stefanie

Actief sinds 10 Feb. 2014
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 8096

Voorgaande reizen:

17 Januari 2017 - 08 Februari 2017

Costa Rica!

10 Mei 2014 - 05 Juni 2014

2014, het jaar van het paard

Landen bezocht: