Ni hao and welcome in Hong Kong! - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Stefanie Veen - WaarBenJij.nu Ni hao and welcome in Hong Kong! - Reisverslag uit Hongkong, Hong Kong van Stefanie Veen - WaarBenJij.nu

Ni hao and welcome in Hong Kong!

Door: Stefanie

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

13 Mei 2014 | Hong Kong, Hongkong

Ni hao and welcome in Hong Kong!

Na ons eerste verslag hebben er wat wijzigingen plaatsgevonden, zo blijven we een dag langer in Hong Kong.

(Zondag 11-5)
Onze reis begint op Schiphol Amsterdam met 20 minuten vertraging, maar de piloot vertelde al snel dat we wind mee zouden hebben en naar verwachting 10 minuten voor officiële landingstijd zouden aankomen op Hong Kong. Alsof hij het vaker had gedaan, kwamen we inderdaad 10 minuten eerder aan dan vooraf verwacht was!
Na een rustige vlucht van 11uur, met alleen tijdens de daling flinke turbulentie omdat het in Hong Kong erg slecht weer was (onweer en flinke buien), kwamen we veilig aan op Hong Kong.
Bij het uitstappen zagen we niemand minder dan J.P. Balkenende himself! En omdat Stefanie (keihard) zei "kijk Balkenende" kon hij niet anders dan glimlachen toen Martin verdwaasd zijn hoofd naar hem omdraaide.

Omdat we een directe vlucht hadden, maakten wij ons niet veel zorgen of dat onze bagage er wel zou zijn. Maar toen op een gegeven moment bijna iedereen weg was, op het display stond "all bagages arrived" en de toevoerband stopte, begonnen we ons toch wel een beetje zorgen te maken.
Dus wij naar een Hongkongnees (jaja, Hong Kong is immers geen China, maar dat komt later) om te vragen waar onze bagage was. Na meerdere "yes" en wat voor ons onverstaanbaar gebrabbel door de walky-talky liep deze meneer naar een collega die zowaar aan kwam lopen met een karretje waar ONZE tassen op lagen.
We vroegen nog wat de reden hiervan was, maar dat begrepen deze heren niet en liepen weg!

Vermoeid maar opgelucht dat onze tassen niet achtergebleven waren in Amsterdam, gingen we door de douane heen op zoek naar een taxi.
Alles is hier georganiseerd, dus we konden kiezen uit drie kleuren taxi's die elk een gebied voorzien van taxi's.
Toch maar even nagevraagd welke taxi ons naar het hotel kon brengen, rood!
Alle taxi's staan hier netjes in een rij te wachten op passagiers en als er een taxi wegrijdt komt de volgende er alweer aan.
Om in te kunnen stappen moet je eerst slalommen door een "pipe and drape" (wij zien dat voornamelijk bij attractieparken als we in de rij moeten staan) en daar staat een persoon die je tegenhoudt om je vervolgens een taxi aan te wijzen.
Eenmaal in de taxi was de chauffeur erg nieuwsgierig waar we vandaan kwamen en hoe lang we in Hong Kong zouden blijven. Toen wij antwoordde met "3 dagen" vroeg hij of we daarna naar China gingen... vanaf dat moment heeft Martin de mensen in Hong Kong omgedoopt tot Hongkongnees!
Hong Kong is een onafhankelijke regio binnen China en ze hebben een eigen munteenheid, de Dollar.

Eenmaal aangekomen in ons hotel konden we niet direct naar onze kamer, dus hebben we de bagage achtergelaten in het hotel en zijn we even de stad in gegaan.
Na wat te hebben rondgewandeld, hebben we de kamersleutel opgehaald en zijn we na een heerlijk verfrissende douche weer de stad in gegaan om nog wat rond te kijken en te gaan eten.
Toen we over een markt aan het struinen waren, begon het te regen en niet zo zachtjes ook! Hoosbuien die, bleek later, gezorgd hadden voor overstromingen in Hong Kong en Shenzhen.
Op dat moment besloten we de dichtstbijzijnde eetgelegenheid te kiezen die redelijk druk bezet was.
Omdat we niet bekend zijn met de Chinese keuken (chinees in Nederland is niet het chinees van hier) besloten we rustig aan te beginnen met "half fried duck, tofu, en witte rijst", daar kon immers niet veel mis mee zijn.
Helaas was de halve eend letterlijk gehalveerd en in reepjes gehakt, gelukkig zonder ingewanden, maar probeer maar eens te kluiven met stokjes! De tofu was een slijmerige bedoeling en had het totaal geen smaak en de witte rijst, tja... dat is witte rijst. En alles was koud/lauw. Niet een al te beste eerste indruk dus! Gelukkig smaakt bier overal wel goed :)
Om de kennismaking met de Chinese cultuur wat indrukwekkender te maken, zaten er naast ons aan een tafel 6 doorgewinterde "kluiven met stokjes" en wat doe je als het botje is afgekloven? Juist, dat spuug je gewoon op tafel! Kan je het je voorstellen hoe dat eruit gezien moet hebben?!
Opruimen, haha, dat mocht de serveerster doen! Stefanie is toch blij dat het in Nederland geen gewoonte is, anders had ze nooit de hotelschool afgemaakt!

Het regende nog steeds, of eerder hoosde, dus moesten we door de regen terug naar het hotel. Zeiknat geregend zijn we aangekomen bij het hotel, waar we na een FaceTime gesprek met pa en ma van der Veen lekker vroeg zijn gaan slapen.

(maandag 12-5)
We zijn na het halen van wat broodjes (ze kennen hier alleen zoete broodjes, je weet wel, zoals een vlechtbrood van Albert Heijn) de metro ingegaan op weg naar Disneyland! Stefanie moest hier natuurlijk wel naartoe!!
Het metrostelsel is hier erg goed geregeld, met een engelse vertaling onder het Chinese schrift.
Je koopt hier een enkele reis bij de automaat en kan daarmee heel makkelijk in en uit het metrostelsel stappen. Overstappen is heel eenvoudig, je loopt eenvoudig naar de juiste lijn, zonder in en uit te checken. Hier zou Nederland nog eens een voorbeeld aan kunnen nemen!
Na twee keer overstappen, staan we te wachten op de metro speciaal voor Disneyland (deze metro brengt mensen alleen van en naar het park) dus de hele metro is al helemaal in Disneysferen! Ramen in vorm van een Mickey Mouse hoofd en beeldjes van Disneyfiguren! Een hele belevenis dus!

Het park is erg mooi en schoon en heeft hetzelfde principe als in Parijs, alleen heeft elke attractie zijn eigen insteek. Space Mountain gaat bijvoorbeeld niet over de kop en de hut van Robinson ziet er wat anders uit. Het park is wel kleiner dan die in Parijs en omdat we overal konden doorlopen (het was tenslotte maandag) hebben we een paar uur nodig gehad om het park te zien.
Chinezen willen graag op de foto met de figuren, dus de langste rij stond bij een "attractie" waar je met alle hoofdfiguren op de foto kon. Gelukkig voor Martin wilde Stefanie dat alleen als ze andere kleding aan zouden hebben zoals in Parijs, maar dat was niet het geval!

Na ons bezoekje aan Disney gingen we naar Lantau Peak, daar bevindt zich het Po Linklooster. Om op de peak te komen, moesten we eerst een kabelbaan nemen. De tocht duurde ongeveer een half uur, best lang. Maar het was zeker de moeite waard. Bij het P Linklooster staat een enorm grote Budha van 26 meter hoog. Om bij deze Budha te komen, moet je eerst 268 treden op.
Nadat we de treden naar boven hebben beklommen, wat mooie foto's hebben gemaakt, hebben we ook dezelfde trap met 268 treden weer naar beneden afgelegd. (Naar beneden ging wel makkelijker)
Nadat we een kort bezoekje hebben gebracht aan het Po Linklooster en path of wisdom hebben belopen (in de lengte gehalveerde bomen met Chinese tekens daarop gebrand) zijn we weer teruggegaan naar de kabelbaan om zo weer terug te gaan naar de metro.
Leuk feitje, het Po Linklooster wordt gerenoveerd en staat in de steigers van bamboe!! Dat gebruiken ze hier liever dan metaal.

Op onze weg terug naar het Centrum van Hong Kong, besloten we ook nog een poging te wagen naar Victoria Peak. Dit is een uitzichtpunt wat een adembenemende uitzicht moet geven over Hong Kong. Helaas stond deze sinds onze aankomst in de wolken, wat een trip hier naartoe niet heel relevant zou maken.
Maar omdat we een zonnige dag hebben gehad, waren we gunstig gestemd.
Helaas begon het weer te regenen toen we daar aankwamen en was er een wachtrij van een uur, dus hebben we de trip naar boven niet gemaakt.
We zouden de volgende ochtend eventueel nog tijd hebben als de peak niet in de wolken zou staan.

Toen we terugkwamen in de stad Hong Kong, zijn we op zoek gegaan naar een eettentje met iets meer variatie en zo kwamen we terecht bij een Chinees/Maleisisch restaurantje en hier hebben we lekker gegeten.
Toen we 's avonds terugkwamen in het hotel, zagen we dat de peak nog steeds in de wolken zat (dus we konden elke dag beoordelen of we het erop konden wagen).
Na een verfrissende douche en een FaceTime gesprek met ma Bovenkamp, zijn we lekker gaan slapen. Het was inmiddels al 00:30!

(Dinsdag 13-5)
We werden pas laat wakker, maar na het ontwaken keken we direct naar buiten om te kijken of de peak uit de wolken was! Helaas het was ons niet gegund, maar wat je niet weet kan je ook niet missen. Na wat uitwisseling van informatie met onze Nederlandse infiltrant Jenny, hebben we onze spullen ingepakt en zijn we na het drinken van een heerlijke kop koffie bij Starbucks (je komt er hier een tegen op bijna elke hoek van de straat) op weg gegaan naar Shenzhen airport, waar onze vlucht naar Guilin gepland stond.

Omdat we in de krant hadden gezien (de Hong Kong post lag elke ochtend voor onze deur en deze is geschreven in het engels) dat Shenzhen en Hong Kong waren getroffen door overstromingen door de hevige regenbuien van zondag. En omdat we lazen dat treinen vooral aan de grens flinke vertragingen hadden opgelopen door het water, hebben we wat extra tijd berekend voor het reizen.
Gelukkig verliep alles voorspoedig, vanuit Hong Kong konden we heel makkelijk een metro pakken naar Lo Wu, dit ligt bij de grens met China. Vanaf dit station loop je onder de grond door naar de grens waar je, net als op een vliegveld, je paspoort laat zien met alle papierwerk wat erbij komt kijken.
We hadden natuurlijk al een visa dus met een stempel in ons paspoort konden we doorlopen!

We zijn in China!! (Voor ons gevoel waren we dat natuurlijk al..)

Nadat we de grens over waren, konden we vrij eenvoudig het metrostation vinden om verder te gaan. We hadden al Chinese yuan (munteenheid van China) dus na het wisselen in kleinere briefjes (want de automaat accepteerde green briefjes van 100 = ongeveer €13,50) konden we kaartjes bij de automaat kopen.
Het wisselen heeft ons meer moeite gekost, omdat in tegenstelling van wat we gewend waren in Hong Kong, weinig Chinezen Engels spreken.
Maar goed, uiteindelijk zaten we in de metro richting Shenzhen airport zonder vertraging en zonder wateroverlast!

Na ruim 3 uur kwamen we dan aan op het vliegveld! Het waren er 3, maar door alle overstappen, grenscontrole en nieuwe indrukken hebben we dit gevoel niet. Doordat alles zo voorspoedig verliep, waren we 4 uur voor vertrek op de luchthaven en zoals het ernaar uitziet zonder vertraging.
We hebben de tijd gedood door het bestellen van eten, ja... probeer dat maar eens in het Chinees zonder Engelse menukaart en bediening die geen Engels spreekt... Nee, we konden ook geen plaatjes aanwijzen!
Misschien raad je het al... witte rijst met een halve kip is er uiteindelijk op tafel gekomen :)
Letterlijk halve kip, want zelf zijn kop was gehalveerd...lekker hoor!

Nu zitten we te wachten tot we mogen boarden om naar Guilin te gaan.

Nog wat leuke ervaringen die wij hebben opgedaan:
Chinezen hebben hele andere tafelmanieren, dat wisten we al, maar ook boeren aan tafel is geen geluid waar ze hier raar van opkijken! Net als slurpen.
Ze drinken warm water bij hun eten, dus Dineke, we hebben aan je gedacht :)
Flink hun neus ophalen en uitspugen op straat is iets waar we aan moeten wennen.
Daarnaast staat de airco hier standaard op vrieskou waardoor je, als je van binnen naar buiten of van buiten naar binnen gaat, elke keer weer tegen de spreekwoordelijke "muur" aanloopt!

Tot de volgende update
x Martin en Stefanie

• 13 Mei 2014 - 18:43

Marjon Bovenkamp:

Wat een belevenissen, heerlijk en leuk om te lezen! We blijven jullie volgen dikke kus ons ons xxx

• 13 Mei 2014 - 19:14

Gerda Van Der Veen:

Leuk verslag hoor, zo kunnen we uitgebreid meegenieten! Hugs van ons!

• 13 Mei 2014 - 19:35

John En Verena:

Leuk verslag hoor heb je gelijk je beklacht gedaan hij reisde vast op onze belasting centen hahahahahaha

• 13 Mei 2014 - 20:31

Elly De Zwart:

Ha, wereldreizigers, even een kleine warmloper als je je bagage niet ziet, maar gelukkig, bagage was er toch.
    Nu even iets over de Hongkongnees: ik heb even een klein stukje van Wikipedia gekopieerd:

De Volksrepubliek China, als zelfverklaard rechtsgeldige opvolger van het Qing keizerrijk, gaf te kennen de pacht, verleend in 1898, niet te willen verlengen. Op 19 december 1984 werd een overeenkomst gesloten tussen het Verenigd Koninkrijk en China, die voorzag in het overdragen van het volledige gebied van Hongkong aan China. De laatste gouverneur van de kolonie, Chris Patten, voerde een zekere democratisering in. Op 1 juli 1997 droeg het Verenigd Koninkrijk Hongkong over aan China. Hongkong werd hierbij een Speciale Bestuurlijke Regio, waarin gedurende vijftig jaar niet dezelfde wetten gelden als in het communistische China. Dit wordt het idee van "één land, twee systemen" genoemd.

Ik weet niet of je morgenavond in Guilin al iets op het programma hebt staan, maar een tochtje met de aalscholvervissers is aan te bevelen. De aalscholvers krijgen een soort touwtje om hun nek, net niet zo strak aangetrokken dat zij stikken, maar strak genoeg om te voorkomen dat zij de vissen die zij vangen kunnen inslikken. Na afloop krijgen de aalscholvers wat kleine visjes die zij mogen opeten.

tot het volgende verslag, groetjes, Elly

• 13 Mei 2014 - 21:40

Annelies Van Der Heiden:

Leuk verslag, wacht alweer op de volgende. XXje

• 13 Mei 2014 - 23:40

Oma Van Der Hek,:

Hallo kinders ,Je verslag gelezen Wat een gedoe,met die halve kippekop.Eet ze ,Ik zou de eerste
    dag al versleten zijn Maar leuk dat jullie zo genieten!!! Hartelijke gr en dikke kus van oma,

• 14 Mei 2014 - 08:59

Siebe Idzinga:

Stel hè...
    Stel, ik loop over een paar dagen in Den Haag en ik kom daar bij toeval een oud-politicus tegen.
    Ik noem maar wat; Balkenende.
    En stel dat hij dan tegen mij zegt: "Weet jij wie ik vorige week in Hong Kong nog tegen het lijf liep?"
    Dan kan ik nu zeggen dat ik dat weet.

Dat is toch geweldig hè. Ik ben nog van de generatie die zich erover kan verbazen dat alle technologische ontwikkelingen ervoor hebben gezorgd dat je zo ver weg tòch dichtbij bent.
    Jullie maken een foto voor Disneyland in HK en floep... je kan er in elke huiskamer op de wereld naar kijken.
    Da's effe wat anders dan de dia's uit de zeventiger jaren, die je in het gunstigste geval een dag of tien na je vakantie kon bekijken.
    Maar goed, dat had toch ook wel wat. In die tijd was je op zo'n reis ogenschijnlijk vier weken van de aardbodem verdwenen en nu lijkt de hele wereld wat dichter bij huis.

Wel jammer dat het weer de afgelopen dagen niet zo mooi was, al ben ik van mening dat jullie je er nauwelijks door hebben laten weerhouden.
    Overigens was het hier ook rotweer.
    Een vroege natte moesson in het doorgaans zo zonnige Rotterdam-Ommoord en metershoge golven op de Rotte. De daar aanwezige meerkoeten konden slechts met moeite het hoofd boven water houden.
    Ik dacht nog: "Willen wij meerkoeten of minderkoeten?"

HK ligt inmiddels achter jullie. Nu nog even de rest van China bekijken en je hebt er weer een levenslange ervaring bij.
    O ja, wat het eten betreft.
    In China eten ze ongeveer alles wat poten heeft (behalve tafels en stoelen). Op zich ook wel een avontuur. Je MOET wel meedoen. Het alternatief is een hongerstaking.
    (Misschien is een afhaal-Hollander daar wel een gat in de markt.)

Ik ben nu al benieuwd naar jullie volgende verslag. Heel leuk om te lezen!

Dan eindig ik met een groet uit het toeristisch ook wel aardige Rotterdam-Ommoord,
    Siebe

• 14 Mei 2014 - 09:03

Angelique Van Der Steen:

Wat een super leuk verslag! Heb het met plezier zitten lezen en heb er ook al helemaal beeld bij. Ben benieuwd naar het volgende verslag. Veel plezier nog! Groetjes!!

• 14 Mei 2014 - 19:35

Jaap:

Geinig hoor

• 15 Mei 2014 - 18:04

Mark:

Disneyland XD! Dat was vast de reden dat Stefanie naar China wilde :p. Je droom is tenslotte om met Martin in zo'n pak te lopen...:-)

• 16 Mei 2014 - 21:27

Sandra:

Superleuk om te lezen,ik ga snel door naar het volgende verslag.
    Have fun!

Xx

• 24 Mei 2014 - 07:28

John En Verena:

Hoi wat fijn dat jullie het naar je zin hebben, wat hebben we weer leuk lees voer gehad en ja alles met 4 poten wordt gegeten ik had ook niet anders verwacht van China.
    Maar hou ons maar goed op de hoogte veel plezier.

PS
    Jullie viervoeters en en goud vissen doen het prima vooral de kleintjes doen het goed.