Shanghai (we meet again) - Reisverslag uit Sjanghai, China van Stefanie Veen - WaarBenJij.nu Shanghai (we meet again) - Reisverslag uit Sjanghai, China van Stefanie Veen - WaarBenJij.nu

Shanghai (we meet again)

Door: Stefanie

Blijf op de hoogte en volg Stefanie

31 Mei 2014 | China, Sjanghai

(Donderdag 29-5)
Vandaag gaat de wekker weer op tijd...na een gezellige avond met een aantal biertjes was het veel te vroeg!
Nadat we onze spullen gepakt hadden en een broodje hadden gehaald bij de bakker op de hoek, vertrokken we richting Shanghai!

Nadat we even de ogen hadden gesloten in de trein, kwamen we na ruim 5 uur aan in deze wereldstad. Anders dan in Beijing zag je in deze stad veel meer "lauwai's" en men keek niet even gek op van twee Hollanders met rugzakken.
Nadat we de metro hadden genomen naar de juiste halte, maar door de vele uitgangen aan de verkeerde kant stonden, namen we toch nog even de taxi. Het was namelijk 33 graden en Stefanie had nog best last van de blaren onder haar voeten.
Eenmaal in het hotel (seventh heaven) op de grote winkelstraat van Shanghai, Nanjing road, stond daar een heerlijk bed in een (na ruim 3 weken hostels) luxe hotel.

We hebben ons wat opgefrist en na een het eten van een Chinees diner (gelukkig hadden ze een Engelse menukaart) hebben we een kijkje genomen op de boulevard die uitkijkt op de prachtige skyline!
Al die lampjes!! Heel erg gaaf om te zien. Stefanie had het al eens gezien, maar eerlijk is eerlijk...het blijft fascinerend.

Nadat we nog een beetje gestruind hadden over de winkelstraat (Stefanie heeft nog twee kledingstukken weten te scoren) en een drankje op het terras (het eerste echte terras wat we gezien hebben in al die weken China) zijn we na een skype gesprek met pa en ma van der veen en broer Mark & Co. lekker gaan slapen.

(Vrijdag 30-5)
Vandaag besloten we lekker uit te slapen in het heerlijke bed!
Maar rond 9:00 uur waren we beide wakker en zijn we ons gaan aankleden.
Om 10:00 uur stonden we buiten en was het al 33 graden, het beloofde weer een warme dag te worden.
Na een koffie en croissant bij, jawel ook hier is hij, Starbucks zijn we de skyline bij daglicht gaan bekijken. Net zo indrukwekkend alleen wat minder lampjes :)
Na een wandeling over de boulevard hebben we een taxi genomen naar de mandarijntuin, ook wel het oude gedeelte van Shanghai.
Hier zijn alle gebouwen nog in de oude Chinese stijl en voorzien van wat eetgelegenheden en winkeltjes. Erg leuk om doorheen te lopen.
Nadat we hier doorheen waren hebben we de lokale markt nog bezocht welke hier vlak achter ligt. Na het vinden van een metro hebben we een bezoekje gebracht aan het Franse district.

Het Franse district heeft allemaal kleine boetiekjes en vertaling van sommige dingen staat er ook in het Frans
Stefanie wist dat hier ergens leuke straatjes moesten zijn met barretjes en winkeltjes, maar die konden we niet vinden....
We besloten om even wat te gaan lunchen en omdat ze wifi hadden heeft Stefanie toch maar even navraag gedaan bij Jenny hoe die straatjes precies werden genoemd.
Nadat we aan de serveerster (die goed Engels sprak) gevraagd hadden waar we die straatjes konden vinden, bleek dat die ergens anders in dat district waren, ongeveer 25 minuten lopen.

Na de lunch toch maar een taxi genomen naar die straatjes!
Het kost hier allemaal niet zoveel 14 yuan is het starttarief voor de eerste 2 kilometer, dus met die warmte (en blaren) ben je liever lui dan moe :)
We werden voor de poort afgezet en zoals Stefanie zich kon herinneren was het tegenover een metrostation (Dapuqiao), alleen stonden we dus eerst bij de verkeerde!
Na een drankje en wat te hebben rondgestruind gingen we terug naar het hotel.
Hier hebben we ons opgefrist en na heerlijk wat rust en wat te eten hebben we nog wat rondgestruind over de winkelstraat en de boulevard in afwachting van de komst van Jenny!

Toen Jenny arriveerde hebben we de sightseeing onder de rivier van Shanghai genomen. Een kleine elektrische, soort van, gondel met allemaal hi-tech lampjes, best grappig om mee te maken.
Nadat we waren uitgestapt liepen we langs het water (maar nu aan de andere kant) naar het Hyatt hotel waar we wat gingen drinken op de 87e verdieping, waar we een fantastisch uitzicht hadden op de stad!
Onder het genot van een wijntje (onze eerste sinds weken, want de Chinezen zijn niet zo goed in wijn maken en Franse wijnen e.d. zijn best prijzig, namelijk 150 yuan per fles in de winkel..) hebben we lekker gekletst en zagen we alle lampjes een voor een uitgaan!

(Zaterdag 31-5)
Vandaag slapen we weer uit, maar omdat we alle dagen vroeg wakker waren hadden we geen wekker gezet.. Zal je altijd zien, onze afgesproken tijd met Jenny gingen we niet halen. Jenny is gelukkig ook geen ochtendmens en vond dit helemaal niet erg :)
Nadat we hadden uitgecheckt en onze spullen hadden achtergelaten bij de bagage opslag, hebben we een taxi genomen naar een restaurantje in de Franse wijk.
Hier hebben we heerlijk ontbeten met bagels, eitje en koffie.

Nadat we alledrie goed wakker waren hebben we een wandeling gemaakt in het park. In dit park stonden groepjes mannen die met elkaar een discussie aan het voeren waren met toeschouwers, erg grappig om ook dit te hebben gezien.
Na onze wandeling gingen we naar "fake market" een walhalla voor mensen zoals Jenny en Stefanie :)
Overal merken van tassen, schoenen en accessoires voor o.a. Telefoons.
Na flink te hebben onderhandeld is Stefanie een "echte" mulberry tas en twee telefoon hoesjes rijker en kan Martin weer lopen op "echte" diesel schoenen.
Om een voorbeeld te geven... De hoesjes kostte €2,00 en de schoenen €11,00... best een koopje dus :)

Na (teveel) geld te hebben uitgegeven hebben we onze tassen opgehaald bij het hotel en hebben we na het drinken van een drankje op het terras de taxi gepakt naar het treinstation, klaar om naar "huis" te gaan in Hangzhou.

Onze reis zit er bijna op, maar we gaan nog even genieten bij onze vriendin en onze korte trip naar Yellow Mountains!

Tot de volgende de update!

• 31 Mei 2014 - 17:49

Gerda Van Der Veen:

Geniet nog van jullie laatste dagen en in de yellow mountains. Wellicht ook wat koeler daar. Heb het gezellig met elkaar bij Jenny. Nogmaals, doe ze de groeten van ons. Tot ziens.
    Xxxxx

• 01 Juni 2014 - 22:38

Susanne:

Zo te lezen hebben jullie het nog steeds naar jullie zin. Lekker wezen shoppen, hoe krijg je alles mee?

Geniet er nog maar lekker van.

Groetjes Susanne en t.Dineke & o. Arie

• 03 Juni 2014 - 08:40

Siebe Idzinga:

Aangemoedigd door jullie verhalen is nu dan eindelijk ook voor ons eens de tijd aangebroken voor wijntjes, terrasjes, winkeltjes en toeristische attracties. Het enige dat wij missen is een metro. Maar daar staat dan weer tegenover dat hier wel gewoon Eurootjes uit de muur komen. (Niet uit elke muur natuurlijk.)
    En een ander groot verschil is dat hier aanmerkelijk minder Chinezen rondlopen dan in jullie huidige omgeving. Maar het alternatief (Grieken) is acceptebel. En Grieks of Chinees; het lijkt net even wat lastiger dan het ons zo vertrouwde Rotterdams.
    Overigens zullen wij de komende dagen regelmatig naar de hemel staren om te zien of jullie toevallig overvliegen. Nou ja, 'jullie'... Ik bedoel natuurlijk het vliegtuig waarin jullie je laten vervoeren.

Dat zal wel even wennen zijn. Weer gewoon met bestek eten, slechts hier en daar een Chinees restaurant en een overmatige hoeveelheid collega's. Om nog te zwijgen over een lange aaneengesloten aantal nachten in hetzelfde bed. Maar ja, het kan niet altijd feest zijn.

Tja, en dan breekt nu de tijd aan van het sorteren van foto's en het produceren van weer een nieuw reisboek. En... plannen maken voor weer eens een nieuwe reis. Want ja, Spijkenisse... Niet onaardig hoor, maar toch net geen Sjanghai.

Wij gaan nu nog een tijdje genieten van de Mediterane levensstijl, het subtropische klimaat en de niet te versmaden plaatselijke drankjes.
    Een reisverhaal zit er bij ons niet in, althans niet in de vorm waarvoor jullie hebben gekozen. Maar wij proberen alles goed te onthouden, zodat we er desgewenst naderhand verslag van kunnen doen, zodra ik weer ben teruggekeerd in het idyllische en pittoreske Rotterdam-Ommoord.

Geniet van de laatse Aziatische uurtjes en neem nof snel een bami met hond of een loempia met kattenvlees. Nu kan het nog.

Tot later!
    E&S